Sédimentologie 2 et anglais de spécialité

La 1ère année de Plurisciences permet de découvrir les disciplines scientifiques (Chimie, Mathématiques, Physique, Sciences de la Terre) de l'Université de Strasbourg afin de mieux appréhender les études universitaires. Après cette 1ère année, les étudiants pourront rejoindre de droit une 2ème année disciplinaire notamment en :

• Métiers de la Chimie
  • Sciences pour l'ingénieur
  • Sciences de la Terre et de l'Univers, environnement

Après vérification de prérequis, ils pourront également rejoindre d’autres formations (Chimie, Préparation au professorat des écoles, etc.).

Sédimentologie 2 et anglais de spécialité
Licence Sciences de la Terre Parcours Sciences de la Terre, de l'Univers et de l'environnement

Description

Objective of the EU   A broad approach to the study of sedimentology is taken, providing the student a step-by-step from the generation of sediments through weathering and erosion, through transport, deposition, and finally diageneses. The course focuses on applying this knowledge to the comprehension of palaeoenvironments and sub-environments, dominantly based on real case-studies from research performed in Europe, North America, South America, Africa and Asia. The discipline is divided into theory and practical. The first is broadly subdivided into siliciclastics, carbonates, evaporites, volcaniclastics, and phosphates. The dominant subject is siliciclastic deposits, where all characteristics of the grains are dissected, providing applied meaning for their individual characteristics, framework and fabric.
Discipline taught in English

Compétences visées

The students should be able to recognise the different major groups of sedimentary rocks, and to describe in detail siliciclastic deposits (grain size, sedimentary structures, bioturbation/trace fossils, bed geometries, etc...), which are tools for interpreting palaeoenvironment.

Responsable(s) de l'enseignement