Matériaux géologiques et cycle des roches

Matériaux géologiques et cycle des roches
Diplôme d'ingénieur de l'École et observatoire des sciences de la Terre (EOST)Parcours Diplôme d'ingénieur de l'EOST

Description

Partie 1 :

  • Origine des roches sédimentaires
  • Les roches silicoclastiques : nomenclature, critères d’identification et environnements sédimentaires
  • Les roches carbonatées : nomenclature, critères d’identification et environnements sédimentaires
  • Les roches salines, les roches siliceuses, les roches carbonées : nomenclature, critères d’identification et environnements sédimentaires


Partie 2 :

  • Le cycle des roches
  • Cristallographie : état cristallisé – périodicité et symétrie – 7 mailles cristallines
  • Minéralogie : classification des minéraux – minéraux silicatés (classification, structure, critères de reconnaissance) – propriétés physiques et optiques – principe du microscope polarisant
  • Pétrologie magmatique : classifications, textures, minéralogie, composition chimique, notion de séries magmatiques
  • Pétrologie métamorphique : classifications, textures, minéralogie, notion de faciès métamorphiques


Part 1:

  • Origin of sedimentary rocks
  • Silicoclastic rocks: nomenclature, identification criteria and sedimentary environments
  • Carbonate rocks: nomenclature, identification criteria and sedimentary environments
  • Saline rocks, siliceous rocks, carbonaceous rocks : nomenclature, identification criteria and sedimentary environments


Part 2 :

  • The rock cycle
  • Crystallography: crystal structure - periodicity and symmetry - 7 crystal systems
  • Mineralogy: classification of rock-forming minerals - silicate minerals (classification, structures, properties and recognition criteria) – physical and optical properties - principle of polarizing microscope
  • Magmatic petrology: classifications, textures, mineralogy, chemistry, notion of magmatic series
  • Metamorphic petrology: classifications, textures, mineralogy, notion of metamorphic facies.



A la fin de ce cours, vous s erez capable de :

  • Expliquer les mécanismes de formation des roches sédimentaires (du sédiment à la roche, en passant par le transport, la sédimentation et la diagenèse)
  • Reconnaitre macroscopiquement des échantillons sédimentaires
  • Replacer les échantillons dans un environnement de dépôt
  • Identifier macroscopiquement et microscopiquement les principaux minéraux silicatés
  • Utiliser les classifications des roches magmatiques
  • Utiliser les diagrammes des faciès des roches métamorphiques
  • Identifier macroscopiquement des échantillons de roches magmatiques et métamorphiques : diagnose raisonnée de l'échantillon.
  • Explain the mechanisms of sedimentary rock formation (from sediment to rock, through transport, sedimentation and diagenesis)
  • Macroscopically recognise sedimentary samples
  • Place samples in a depositional environment
  • Identify macroscopically and microscopically the main silicate minerals
  • Use classifications of magmatic rocks
  • Use facies diagrams for metamorphic rocks
  • Macroscopically identify samples of magmatic and metamorphic rocks: reasoned diagnosis of the sample.

Compétences visées

Ce cours est une introduction à la minéralogie et à la pétrologie.
Il comprend l’études des minéraux : notion d’état cristallisé, classification, propriétés physiques et optiques, avec un focus sur les minéraux silicatés (classification, structures et critères de reconnaissance macroscopiques et microscopiques). Les étudiants étudieront également les 3 grands types de roches : sédimentaires, magmatiques et métamorphiques (classifications, origine, processus de formation...) et le cycle des roches. Ils seront capables de faire une diagnose raisonnée des échantillons à l’échelle macroscopique.

This course is an introduction to mineralogy and petrology.
It includes the study of minerals: crystal structure, classification, physical and optical properties, with a focus on silicate minerals (classification, structures and macroscopic and microscopic recognition criteria). The students will also study the 3 main types of rocks: sedimentary, magmatic and metamorphic rocks (classifications, origin, formation processes...) and the Rock Cycle. They will be able to make a reasoned diagnosis of samples on a macroscopic scale.
 


School regulations

The curriculum includes three years of study: admissions, the organisation of studies, assessments, placements and vivas, graduation and international exchanges are all explained in the current school rules (pdf).

First and second year courses

First and second year courses

  • General modules: mechanics, geology, mathematics, IT, digital analysis, signal processing, inverse methods.
  • Geophysical methods: physics of the Earth, seismology, seismic modelling and imaging, geodesy, gravimetry, potential methods, geomagnetism, electromagnetism, rock physics and fracture, hydrology.
  • Practical work: geophysical measurements in the field (photo) and in the laboratory, geology field placements in the Alps.
  • Languages and economic and social sciences: English, modern language 2, economics, industrial property, management, sustainable development, ethics, quality, company health and safety
  • IT and research projects, shared with the first year of the master’s degree
  • Summer placements at a laboratory or company, with numerous opportunities abroad (international placement contact: Mike Heap)

Third year course

Students have a choice of 3 specialisations in the third year:

  • Geophysics applied to the exploration and production of raw materials: seismic and hydrodynamic characterisation of reservoirs, seismic processing and interpretation, potential methods.
  • Geophysics applied to geotechnics: geotechnics and the resistance of materials applied in civil engineering, geomechanics, hydrogeophysics, electromagnetic methods, earthquake.
  • Hydrogeology, hydrogeochemistry, hydrogeophysics (HydroG3).

Additional teaching:

  • Languages and economic and social sciences: English, energy economy, company strategy and structure.
  • Geophysics field camp in Alsace (photo).  Here are images of a normal fault in the Rhine Graben taken by students.
  • 6-month industry placement culminating in the writing of a dissertation and a viva before a jury in order to obtain the engineering degree. The placements are carried out all over the world.