Le système solaire

Le système solaire
Diplôme d'ingénieur de l'École et observatoire des sciences de la Terre (EOST)Parcours Diplôme d'ingénieur de l'EOST

Description

Objectif de l’UE

Connaître les principales composantes non stellaires du système solaire, et comprendre les mécanismes physiques qui régissent les principaux phénomènes. Connaître les circonstances qui conditionnent l'habitabilité d'une planète.

Contenu des enseignements

Formation du système solaire. Les planètes et leurs principaux satellites : intérieurs, surfaces, atmosphères et magnétosphères. Evolution du climat de la Terre. Astéroïdes, météorites et comètes. Conditions d’apparition de la Vie.
L’approche descriptive est complétée par la présentation de certains phénomènes physiques : problème à deux corps, points de Lagrange et limite de Roche, marée, calcul de température par application du modèle du corps noir, effet de serre, gradient de pression et de température dans les atmosphères en régime adiabatique, champ magnétique dipolaire et magnétosphère, pression de radiation.

Compétences visées

  • Situer la Terre par rapport aux autres objets du système solaire.
  • Expliquer ce qu’est l’effet de serre
  • Estimer l’ordre de grandeur de la température que peut avoir la surface d’une planète du système solaire ou d’ailleurs.
  • Evaluer sommairement les possibilités de vie à la surface d’une planète.
  • Reconnaître les principaux types de météorites.
  • Réfuter quelques hypothèses fantaisistes parfois colportées par les médias.

School regulations

The curriculum includes three years of study: admissions, the organisation of studies, assessments, placements and vivas, graduation and international exchanges are all explained in the current school rules (pdf).

First and second year courses

First and second year courses

  • General modules: mechanics, geology, mathematics, IT, digital analysis, signal processing, inverse methods.
  • Geophysical methods: physics of the Earth, seismology, seismic modelling and imaging, geodesy, gravimetry, potential methods, geomagnetism, electromagnetism, rock physics and fracture, hydrology.
  • Practical work: geophysical measurements in the field (photo) and in the laboratory, geology field placements in the Alps.
  • Languages and economic and social sciences: English, modern language 2, economics, industrial property, management, sustainable development, ethics, quality, company health and safety
  • IT and research projects, shared with the first year of the master’s degree
  • Summer placements at a laboratory or company, with numerous opportunities abroad (international placement contact: Mike Heap)

Third year course

Students have a choice of 3 specialisations in the third year:

  • Geophysics applied to the exploration and production of raw materials: seismic and hydrodynamic characterisation of reservoirs, seismic processing and interpretation, potential methods.
  • Geophysics applied to geotechnics: geotechnics and the resistance of materials applied in civil engineering, geomechanics, hydrogeophysics, electromagnetic methods, earthquake.
  • Hydrogeology, hydrogeochemistry, hydrogeophysics (HydroG3).

Additional teaching:

  • Languages and economic and social sciences: English, energy economy, company strategy and structure.
  • Geophysics field camp in Alsace (photo).  Here are images of a normal fault in the Rhine Graben taken by students.
  • 6-month industry placement culminating in the writing of a dissertation and a viva before a jury in order to obtain the engineering degree. The placements are carried out all over the world.