Économie industrielle 2

  • Cours (CM) 24h
  • Cours intégrés (CI) -
  • Travaux dirigés (TD) -
  • Travaux pratiques (TP) -
  • Travail étudiant (TE) -

Langue de l'enseignement : Français

Description du contenu de l'enseignement

Nous étudions les stratégies des firmes qui peuvent être classées suivant la vitesse à laquelle elles sont susceptibles d’être modifiées. A court terme, le prix et la quantité sont les variables qu’une firme peut facilement modifier. Nous approfondirons l’étude de cette concurrence de court terme initiée au premier semestre en nous intéressant notamment aux conséquences d’une plus ou moins forte concentration des firmes sur un marché et aux facteurs définissant le degré de concurrence entre les firmes. Nous étudierons également des stratégies de moyen terme, notamment la stratégie d'investissement d'une firme pour ériger des barrières à l'entrée de son marché ou encore le choix des caractéristiques de son produit.

We study the strategies of firms which can be classified according to the speed at which they are likely to be modified. In the short term, prices and quantities are the variables that firms can easily modify. We will deepen the study of this short-term competition initiated in the first semester, focusing, in particular, on the consequences of a stronger concentration of firms on a market and on the factors defining the degree of competition between firms. We will also study medium-term strategies, in particular the investment strategy of a firm to erect barriers to entry into its market or the choice of the characteristics of its product.


A la fin de ce cours, vous serez capable de :
  • de formaliser les stratégies des firmes et leurs interactions par un jeu non coopératif simultané ou séquentiel,
  • d'appliquer les outils de la théorie des jeux (concepts d'équilibre de Nash et d'équilibre parfait en sous-jeux) pour déterminer les stratégies des firmes et leurs profits,
  • d'évaluer les impacts des stratégies des firmes sur leurs profits, la performance de l'industrie et le bien-être social.
  • to formalize the strategies of firms and their interactions through a simultaneous or sequential non-cooperative game,
  • to apply the tools of game theory (Nash equilibrium and subgame-perfect Nash equilibrium) to determine the strategies of firms and their profits,
  • to assess the impact of firms' strategies on their profits, industry performance and social welfare.

Compétences à acquérir

L’objectif de cette UE est d’approfondir l’analyse des structures de marché initiée dans le cours d’Economie Industrielle I. Pour cette analyse nous allons découvrir, dans un premier temps, les outils de la théorie des jeux qui ont été développés pour faciliter la compréhension d’interactions entre décideurs rationnels. La concurrence imparfaite que se livrent les firmes sur les marchés est typiquement une situation d’interaction d’agents rationnels. Pour cette raison, nous exploiterons, dans un second temps ces outils de la théorie des jeux, pour étudier les stratégies des firmes et leurs conséquences quant à l’organisation industrielle et au bien-être social. L’objectif ultime est de mettre en lumière les fondements rationnels des politiques publiques.

The purpose of this UE is to pursue the analysis of market structures initiated in the Industrial Economics course 1. For this analysis we will first discover the tools of game theory that have been developed to facilitate the understanding of interactions between rational decision-makers. The imperfect competition between firms on the markets is typically a situation of interaction of rational agents. For this reason, we will then use these game theory tools to study firm strategies and their consequences for industrial organization and social welfare. The ultimate objective is to shed light on the rational foundations of public policies.
 

Diplôme d'ingénieur de l'EOST


School regulations

The curriculum includes three years of study: admissions, the organisation of studies, assessments, placements and vivas, graduation and international exchanges are all explained in the current school rules (pdf).

First and second year courses

First and second year courses

  • General modules: mechanics, geology, mathematics, IT, digital analysis, signal processing, inverse methods.
  • Geophysical methods: physics of the Earth, seismology, seismic modelling and imaging, geodesy, gravimetry, potential methods, geomagnetism, electromagnetism, rock physics and fracture, hydrology.
  • Practical work: geophysical measurements in the field (photo) and in the laboratory, geology field placements in the Alps.
  • Languages and economic and social sciences: English, modern language 2, economics, industrial property, management, sustainable development, ethics, quality, company health and safety
  • IT and research projects, shared with the first year of the master’s degree
  • Summer placements at a laboratory or company, with numerous opportunities abroad (international placement contact: Mike Heap)

Third year course

Students have a choice of 3 specialisations in the third year:

  • Geophysics applied to the exploration and production of raw materials: seismic and hydrodynamic characterisation of reservoirs, seismic processing and interpretation, potential methods.
  • Geophysics applied to geotechnics: geotechnics and the resistance of materials applied in civil engineering, geomechanics, hydrogeophysics, electromagnetic methods, earthquake.
  • Hydrogeology, hydrogeochemistry, hydrogeophysics (HydroG3).

Additional teaching:

  • Languages and economic and social sciences: English, energy economy, company strategy and structure.
  • Geophysics field camp in Alsace (photo).  Here are images of a normal fault in the Rhine Graben taken by students.
  • 6-month industry placement culminating in the writing of a dissertation and a viva before a jury in order to obtain the engineering degree. The placements are carried out all over the world.