Bassins sédimentaires

Bassins sédimentaires
Diplôme d'ingénieur de l'École et observatoire des sciences de la Terre (EOST)Parcours Diplôme d'ingénieur de l'EOST

Description

Ce cours présente les observations, les concepts et les modèles liés à la formation des bassins sédimentaires en domaines extensifs et compressifs et discute les processus associés. Le cours présente les méthodes utilisées pour décrire, et interpréter l’évolution des bassins sédimentaires en utilisant des exemples et données (cartes, coupes sismiques, données de forage). Les interactions entre processus tectoniques, sédimentaires et magmatiques ainsi que l’évolution isostatique et rhéologique lors de l’évolution des bassins sédimentaires seront étudiées. L’interprétation des données de géologie, de forage et de géophysique, en particulier des coupes sismiques, fera l’objet des TDs.

Les TPs permettent de découvrir des compétences spécifiques telles que l’interprétation de données sismiques (Petrel) et la modélisation de réservoirs (Petromod) qui nécessitent un apprentissage à long-terme. Néanmoins, les étudiants acquièrent les principes de bases et se confrontent à la nécessité de mettre en place une approche rigoureuse d’observation et de modélisation.


This course presents the observations, concepts and models related to the formation of sedimentary basins in extensive and compressive domains and discusses the associated processes. The course presents the methods used to describe and interpret the evolution of sedimentary basins using examples and data (maps, seismic sections, drilling data). Interactions between tectonic, sedimentary and magmatic processes as well as isostatic and rheological evolution during the evolution of sedimentary basins will be studied. The interpretation of geology, drilling and geophysics data, in particular seismic sections, will be the subject of tutorials.

The pratical work allows students to discover specific skills such as seismic data interpretation (Petrel) and reservoir modelling (Petromod) which require long-term learning. Nevertheless, students learn the bas ic principles and are confronted with the need to implement a rigorous approach in observation and modelling.


A la fin de ce cours, vous serez capable de :

  • Décrire, analyser et interpréter un système géologique.
  • Comprendre les concepts pour quantifier des processus géologiques.
  • Mobiliser l’ensemble des connaissances en Sciences de la Terre dans le cadre de l’analyse des bassins sédimentaires.
  • D’intégrer différentes méthodes et données pour proposer des modèles géologiques cohérents.
  • Intégrer les différentes échelles temporales et spatiales
  • Describe, analyze and interpret a geological system.
  • Understand the concepts for quantifying geological processes.
  • Mobilize all knowledge in Earth Sciences in the context of the analysis of sedimentary basins.
  • Integrate different methods and data to propose coherent geological models.
  • Integrate the different temporal and spatial scales.

Compétences visées

Les compétences visées sont d’abord la connaissance des concepts et des modèles ainsi que l’acquisition des méthodes nécessaires pour étudier et analyser l’évolution et les processus associés à la formation des bassins sédimentaires. Du point de vue des méthodes, l’interprétation de coupes sismiques sera particulièrement importante, car non seulement cette méthode est la plus robuste dans l’interprétation des bassins sédimentaires, mais elle demande aussi aux étudiants d’observer, d’analyser et de décrire des géométries de réflecteurs dans les bassins avec le but d’analyser l’évolution temporelle et spatiale des bassins.

Parallèlement, des cours et TP d’analyse numérique des bassins permettent de familiariser les étudiants avec des logiciels spécialisés (Petrel, Petromod), d’en maîtriser les outils de base et d’appréhender les possibilités offertes par ces logiciels afin d’acquérir des compétences techniques appréciées des futurs employeurs. Par ailleurs, les étudiants développent leur capacité d’intégration de données dans des domaines multidisciplinaires (géophysiques : sismique, bathymétrie, gravimétrie, magnétisme ; géologiques : structurale, stratigraphie ; pétrophysiques). De nombreuses notions déjà acquises sont donc réactivées et appliquées.

The skills targeted are first the knowledge of concepts and models as well as the acquisition of the methods necessary to study and analyze the evolution and processes associated with the formation of sedimentary basins. From a methodological point of view, the interpretation of seismic sections will be particularly important, because not only it is the most robust method to interpret sedimentary basins, but it also requires to develop observation skills, analyze and describe geometries of reflectors in the basins with the aim of analyzing the temporal and spatial evolution of sedimentary basins.

At the same time, courses and practical work about the numerical analysis of basins enable students to discover specialized software (Petrel, Petromod), to master the basic tools and the possibilities offered by these softwares in order to acquire technical skills that will be appreciated by future employers. In addition, students develop their ability to integrate data in multidisciplinary fields (geophysical: seismic, bathymetry, gravimetry, magnetism; geological: structural, stratigraphy; petrophysical). Many competences and knowledges are thus reactivated and applied.
 


School regulations

The curriculum includes three years of study: admissions, the organisation of studies, assessments, placements and vivas, graduation and international exchanges are all explained in the current school rules (pdf).

First and second year courses

First and second year courses

  • General modules: mechanics, geology, mathematics, IT, digital analysis, signal processing, inverse methods.
  • Geophysical methods: physics of the Earth, seismology, seismic modelling and imaging, geodesy, gravimetry, potential methods, geomagnetism, electromagnetism, rock physics and fracture, hydrology.
  • Practical work: geophysical measurements in the field (photo) and in the laboratory, geology field placements in the Alps.
  • Languages and economic and social sciences: English, modern language 2, economics, industrial property, management, sustainable development, ethics, quality, company health and safety
  • IT and research projects, shared with the first year of the master’s degree
  • Summer placements at a laboratory or company, with numerous opportunities abroad (international placement contact: Mike Heap)

Third year course

Students have a choice of 3 specialisations in the third year:

  • Geophysics applied to the exploration and production of raw materials: seismic and hydrodynamic characterisation of reservoirs, seismic processing and interpretation, potential methods.
  • Geophysics applied to geotechnics: geotechnics and the resistance of materials applied in civil engineering, geomechanics, hydrogeophysics, electromagnetic methods, earthquake.
  • Hydrogeology, hydrogeochemistry, hydrogeophysics (HydroG3).

Additional teaching:

  • Languages and economic and social sciences: English, energy economy, company strategy and structure.
  • Geophysics field camp in Alsace (photo).  Here are images of a normal fault in the Rhine Graben taken by students.
  • 6-month industry placement culminating in the writing of a dissertation and a viva before a jury in order to obtain the engineering degree. The placements are carried out all over the world.